ورزشکاران و قدرت انرژی زایی عسل

ورزشکاران و قدرت انرژی زایی عسل

عسل یک غذای بسیار انرژی زا است. هر گرم عسل حاوی ۱۵/۳ کیلو کالری انرژی است. قسمت اعظم عسل شامل قندهای ساده گلوکز و فروکتوز است که این دو قند بدون نیاز به هضم و تجزیه شدن در روده، جذب خون می شوند و به سرعت در اختیار بدن قرار می گیرند. از لحاظ انرژی زایی، فرق عسل با قند معمولی در سرعت جذب و انرژی زایی سریع آن است.
بنابراین در مواردی که شخص به تجدید سریع قوای از دست رفته ی بدن نیاز داشته باشد یا برای یک کار یا ورزش شدید نیاز به انرژی سهل الوصول داشته باشد، نوشیدن شربت عسل به جای شربت قند توصیه می شود.
ورزشکاران می توانند ۱۵ دقیقه قبل از شروع ورزش یا مسابقه و نیز در فرصت استراحت بین مسابقه، یک لیوان شربت عسل بنوشند تا برای یک فعالیت عضلانی شدید انرژی کافی داشته باشند.
نوشیدن شربت عسل قبل از مسابقات ورزشی و در بین دو نیمه زمان مسابقه، هم انرژی زیادی به بازیکن می دهد و هم ممنوعیتی ندارد. بنابراین به ورزشکاران، به خصوص فوتبالیست ها که نیاز شدیدی به انرژی دارند، توصیه می شود از شربت عسل استفاده کنند تا انرژی و قوای تحلیل رفته ی آن ها ضمن ورزش سنگین، توسط عسل تأمین شود و ضمن قدرتمند بودن در تمام طول مسابقه یا تمرینات، به سلامتی آن ها لطمه نخورد.

برای مطالعه مطلب تفاوت عسل خام و عسل تصفیه شده کلیک کنید.

نانچه از ۴ ساعت قبل از مسابقات فوتبال تا هنگام شروع مسابقه، ورزشکاران در هر ساعت یک لیوان شربت عسل بنوشند (در هر لیوان یک قاشق غذا خوری عسل)، مقدار قابل توجه ای انرژی به صورت گلیکوژن در کبد و عضلات آن ها ذخیره می شود. این بازیکنان با لیوان چهارم شربت عسل که باید ۱۵ دقیقه قبل از شروع مسابقه نوشیده شود، انرژی لازم برای شروع پر قدرت بازی را به دست می آورند و پس از مدتی بازی که قند خون سوخته شود، بلا فاصله گلیکوژن به عنوان ذخیره انرژی موجود در کبد و عضلات توسط واکنش آنزیمی به گلوکز تبدیل می شود و گلوکز به عنوان منبع تولید انرژی توسط خون به تمام یاخته های بدن می رسد و یاخته های بدن با سوزاندن گلوکز ، انرژی آزاد می کنند که این انرژی می تواند توسط ورزشکار مورد استفاده قرار گیرد.
در عسل گلوکز و فروکتوز به نسبت تقریبا مساوی وجود دارد. گلوکز در روده به سرعت جذب می شود و جذب فروکتوز با مقداری تاخیر انجام می شود. به همین دلیل پس از مصرف عسل، انرژی موجود در آن در دو مرحله به یاخته های بدن می رسد و همین خاصیت موجب می شود که قند خون به مقدار زیاد و یک مرتبه بالا و پایین نرود.
این خاصیت عسل، به ویژه برای کوهنوردان یا ورزشکاران در مسابقات سودمند است.

Sending
بررسی کاربر
۵ (۱ vote)
, , , , , , ,

Related Posts

دیدگاه خود را بنویسید

فهرست