بهبود زخم های سطحی با عسل

بهبود زخم های سطحی با عسل

عسل محیطی اسیدی با غلظت و فشار اسمزی بالا، حاوی چندین نوع آنتی بیوتیک، آنزیم های تجزیه کننده ی مواد پروتئینی و طیف وسیعی از مواد غذایی ضروری مثل: اسیدهای آمینه، ویتامین ها، مواد معدنی و غیره می باشد.
برای درمان زخم ها، به خصوص زخم های عمیق که در معرض عوامل عفونی کننده قرار دارند، باید حتما از داروها و موادی با قدرت میکروب کشی استفاده شوند. همزمان باید توانایی بدن برای ترمیم بافت های پاره شده یا بریده شده بالا رود تا بهبودی زخم ها سریع تر انجام شود. ضماد عسل یا مخلوط عسل قادرند درمان یا التیام زخم های کوچک را موجب شوند. مالیدن عسل خالص یا ضمادهایی مرکب از دو قسمت عسل و یک قسمت آرد گندم یا دو قسمت عسل و یک قسمت روغن ماهی در التیام زخم های کوچک ، سوختگی های سطحی و تبخال موثر است. در این موارد نیز خواص ضد باکتریایی و ضد ویروسی و خواص غذایی عسل و مواد مکمل ضماد و نیز فشار اسمزی عسل باعث التیام زخم ها می شود. برای التیام زخم های کوچک و سوختگی های سطحی، ابتدا باید موضع زخم یا سوختگی را با آب صابون تمیز کرد و سپس عسل یا یکی از ضماد های عسل را به صورت لایه ای نازک روی زخم یا سوختگی مالید و آن را با نوار گاز استریل پانسمان کرد و عمل مذکور را روزی یک بار تا بهبود کامل زخم یا سوختگی ادامه داد .
توجه : علی رغم خاصیت ضد عفونی کنندگی عسل و قدرت عسل در از بین بردن عوامل عفونت زا، هرگز در معالجه ی زخم ها، بریدگی ها و سوختگی های عمیق، نباید به مالیدن عسل یا معجون هایی از عسل روی موضع اکتفا کرد. زیرا عسل فقط قادر است یک ضد عفونی سطحی انجام دهد. حال آنکه در زخم ها و بریدگی های عمیق و سوختگی های جدی، قطعا عوامل عفونی وارد عمق پوست ودر نتیجه وارد خون می شوند و وقتی این عوامل وارد خون شوند، به تمام نقاط بدن می رسند. حال اگر دستگاه ایمنی دهنده ی بدن یا گلبول های سفید خون قادر به مبارزه با عوامل عفونت زای واردشده به خون نباشند، قطعا عفونت گسترش می یابد که بیشترین شدت آن در موضع زخم، بریدگی یا سوختگی خواهد بود و چنان چه در نهایت توسط گلبول های سفید خون یا معالجه توسط آنتی بیوتیک سرکوب نشوند، ممکن است عفونتی جدی در خون تشکیل شود و اعضای داخلی دیگری نیز عفونی شوند. لذا در موارد عمقی زخم ها، بریدگی ها و سوختگی های جدی، بیمار باید توسط پزشک معاینه شود و یک روش مناسب درمان و استعمال داروهای مناسب توسط پزشک تجویز شود. گاه نیاز مصرف دارو به قدری فوری و جدی است که پزشک حتی صلاح نمی بیند داروهای خوراکی آنتی بیوتیک و غیره را تجویز کند و لذا آمپول این داروها را تجویز می کند تا با وارد شدن سریع دارو به داخل خون، مبارزه ی سریع و موثر بر علیه عوامل عفونت زا شروع شود .
بنابر این، شاید در مورد خراش های سطحی بتوان با عسل رفع مشکل کرد، ولی در مورد زخم ها و بریدگی های عمیق و سوختگی های جدی، کاری از عسل یا ضماد های دیگر بر نمی آید و بیمار حتما باید تحت معالجه پزشک قرار گیرد.

Sending
بررسی کاربر
۰ (۰ votes)
, , , , ,

Related Posts

دیدگاه خود را بنویسید

فهرست